תכנון אסטרטגי בשבעה צעדים פשוטים

בעולם התזזיתי של ימינו לתכונות כמו גמישות, הסתגלות וזריזות מחשבה, יש יתרונות רבים ומובנים. עם זאת, לעיתים אנחנו שוכחים כי לא עם פיהם יישק דבר. צמיחה עסקית והצלחה כלכלית של חברה או עסק, חייבת להישען על תכנון אסטרטגי מדויק, מעמיק וייחודי. אומץ לב, בטחון עצמי ומאמצים לא יובילו את החברה לשגשוג מבלי מטרה מוגדרת, התכווננות ופירוט דרכי פעולה, או במילים אחרות, אסטרטגיה עסקית. אבל לא צריך להיבהל מהמילים הגדולות: תכנון אסטרטגי יכול להיות פשוט, יעיל ואפילו תהליך מהנה בדרכו, ולספק מפת דרכים שמבטיחה כי המאמצים שלכם, בין אם אתם נעזרים בשירותיהן של חברות יעוץ אסטרטגי ובין אם לא, יובילו להשפעה הגדולה ביותר האפשרית. הנה שבעת השלבים הבסיסיים של תהליך תכנון אסטרטגי:

1. מהו המצב הנוכחי?
בחנו כל מה שקורה עכשיו, או דברים שאתם חושבים שהולכים לקרות בקרוב לעסק. הגדירו את "המצב הנוכחי" של החברה- האתגרים שלה, הסביבה, נקודות החוזק, החולשות, ההזדמנויות והסכנות. מנפו נתונים קיימים (סקרים, ראיונות, קבוצות מיקוד).

2. מה החזון?
בעוד שהסכנות והאתגרים הם אלו שמניעים את הצורך בחשיבה אסטרטגית, החזון הוא זה שמניע את יתר התהליך של תכנון אסטרטגי. שום דבר לא יכול לקרות עד שיהיה לכם חזון, וככל שהוא יהיה יותר ברור ומשכנע, כך גם האסטרטגיה תהיה יותר חזקה. זה הזמן לדמיין איך תרצו שהחברה תראה, תעבוד, ותרגיש בעוד שנה מהיום. נסו לחשוב על מטרות מוחשיות כמו יעדי הכנסה, יעדי נתח שוק, תהליכים, תפקידים ווכו', כמו גם על מטרות לא מוחשיות כגון ערכים, תכלית, תרבות, מוניטין, שותפויות ועוד.

3. מהם המכשולים?
ברגע שיש לכם חזון, יצופו המכשולים. אל תדאגו, זה חלק מהתהליך והחכמה היא להסתכל להם ישירות בעיניים ולהתמודד איתם. ראיה ראליסטית של המכשולים שבדרך לא הופכת אתכם לפסימיסטים, אלא רק תעזור לכם לבנות אסטרטגיה חזקה מספיק כדי להתגבר עליהם. אם תתעלמו מהם, סביר מאד להניח שתתקלו בהפתעות לא נעימות בדרך.

4. אלו משאבים עומדים לרשותכם?
רק אחרי שגיליתם מהם הסיכונים ושיש לכם חזון ברור ומוגדר, תהיו מוכנים להסתכל על המשאבים. אלו משאבים יש לכם כדי להשיג את החזון ומהם המשאבים שאתם צריכים? טעות תהיה להסתכל על המשאבים לפני שהגדרתם מהו החזון, כי ישנם דברים שמעולם לא הייתם חושבים שיכולים להועיל לכם ולתפקד כמשאב עד שלא גיבשתם חזון ברור ומשכנע, שמעצם הגדרתו הופך אותם למשאבים.

5. מהי האסטרטגיה?
האסטרטגיה קיימת כדי לשרת את החזון, ועונה על השאלה: "איך מגיעים לשם?" זה הזמן להסתכל על המשאבים הקיימים, לחשוב, לדמיין וליצור נתיב סביב, מתחת, או מעל למכשולים, שייקח אתכם לחזון החברה במהירות האפשרית. בשלב זה, מומלץ  להתייעץ עם חברות יעוץ אסטרטגי לקבלת תמונה מלאה של השוק והתחרות, ולקבלת כלים מקצועיים לתכנון האסטרטגיה האידאלית עבור העסק.

6. מה הטקטיקה?
זה הזמן לקבלת פרטים ספציפיים: "מי הולך לעשות מה, ומתי?" מדובר בצעד הקשה ביותר עבור אנשי הקריאייטיב והחזון, אך האהוב ביותר על אנשי ה"תכלס" – השלב שבו הגיע הזמן לגרום לדברים לקרות!

7. מה ינוטר ויימדד?
החזון הוא העתיד, והאסטרטגיה היא הדרך להגיע לשם. עם זאת, אף אחד לא יודע את העתיד -גם לא שום כמות של נתונים, אינטנסיבית ככל שתהיה. לכן, צריך לפקח ללא הפסקה על האסטרטגיה ועל הטקטיקות, ולבצע  התאמות במידת הצורך. ניטור ומדידה של המרכיבים הנכונים באסטרטגיה, הן הדרכים היחידות שיכולות לשמור את העסק שלכם על המסלול לטווח הארוך.

שבעת השלבים הפשוטים הללו יכולים לעזור לכם לעבור את האתגרים והתסכולים של היום, במסע המסקרן אל עבר עתיד עשיר, מאושר ומוצלח. רוצים להתייעץ עם המומחים? חברת יישום אסטרטגיות, שמלווה חברות  ומניעה תהליכים עסקיים מוצלחים בישראל משנת 1987, תשמח להקשיב, לייעץ ולבנות יחד עמכם את האסטרטגיה שטובה לעסק שלכם. לפרטים נוספים על פיתוח עסקי, אסטרטגיה, ניהול לקוחות מתקדם ועוד, צרו עמנו קשר עוד היום, בטלפון 03-5752223.

יעניין אתכם גם: אסטרטגיה עסקיתפיתוח עסקיחברות ייעוץ אסטרטגי