ניתוח שוק הוא הערכה כמותית ואיכותית של שוק. הוא בוחן את גודלו של השוק מבחינת נפח וערך, לגבי פלחי הלקוחות השונים ודפוסי הקנייה, את התחרות הישירה והעקיפה, את חסמי הכניסה לשוק ואת הרגולציה.

למשל כעושים זאת על מנת לבנות תכנית עסקית, המטרה היא להראות למשקיעים כי:
אתם מכירים את השוק שלכם
השוק הוא גדול מספיק כדי לבנות עסק בר קיימא

ניתוח שוק הוא מרכיב חשוב ומרכזי, שלא לומר הכרחי, בגיבוש אסטרטגיה שיווקית לחברות מכל סוג ומכל גודל, והוא חיוני אם ברצוננו לדעת פרטים חשובים ומהותיים על מצבו של השוק אליו מעוניינים לחדור עם המוצר או השירות שלנו.

לשם כך נזדקק למידע רב ככל שניתן אודות השוק. אמנם את המידע ניתן למצוא באתרי אינטרנט, פרופילי שוק, כתבות חדשותיות, תשקיפי חברות, ראיונות עומק, סקרים ועוד, אולם יש לדעת כי ישנם אנשים שזו מומחיותם וכדאי להיעזר בהם.

מהם המרכיבים של ניתוח שוק מוצלח?

  1. פילוח שוק: לצורך זיהוי לקוחות פוטנציאלים, צרכים ורצונות.
  2. איפיון שוק היעד: גודל או נפח, מגמות, הזדמנויות, רווחיות
    שתי הנקודות הנ"ל הן קריטיות. חברת נעלים לא יכולה להחליט שכל בני האדם הם שוק היעד שלה רק משום שלכולם יש רגלים; עליה להחליט באיזה פלחי אוכלוסיה היא משקיעה מאמץ: באלה שסגנון חשוב להם, באלה שעוסקים בפעילות גופנית, באיזה אזור אקלימי מתגוררים, וכו'.
  3. תַחֲרוּת: הכרת מתחרים, בין אם ישירים או עקיפים. מתחרים ישירים הם אלה שמוכרים אותו מוצר או שירות (מקדונלד'ס וברגר קינג), מתחרים עקיפים הם אלה שעונים על אותם צרכי קהל היעד אבל באופן שונה, למשל שירותי תחבורה ציבורית או אופניים מהווים תחרות עקיפה לסוכנויות רכב, כי כולם עונים על הצורך להתנייד.
  4. חסמים לכניסה לשוק למשל:
    השקעה: פרויקט הדורש השקעה משמעותית
    טכנולוגיה: צורך בטכנולוגיה מתוחכמת או מאוד ספציפית
    מותג: עלויות השיווק הענקיות הנדרשות כדי להגיע לרמה מסוימת של הכרת המותג
    רגולציה: רישיונות ואישורי זכיינות
    גישה למשאבים: בלעדיות עם ספקים,
    גישה לערוצי הפצה: בלעדיות עם מפיצים,
    מיקום: חנות באזור יוקרתי

עם סיום ניתוח השוק נוכל לתכנן את האסטרטגיה השיווקית הנכונה עבור המוצר על מנת לחדור לשוק ובהתאם לה, לבנות את התוכנית השיווקית למוצר.

למה זה טוב – פילוח שוק?

על קצה המזלג ניתן לומר כי פילוח שוק הוא תנאי בסיסי לבניית אסטרטגיה שיווקית, והוא יהווה את החלק הראשון בניתוח שוק.
בסיסי פילוח מקובלים הם:
דמוגרפי – מין, גיל, השכלה, רמת הכנסה, דת, ארץ מוצא,מקצוע, מעמד חברתי וכו'
גיאוגרפי – חלוקה לפי מיקום גיאוגרפי, בין אם לפי מדינות, שכונות, צורת התיישבות, אזורי אקלים וכו'.
פסיכוגרפי – על פי סגנון חיים למשל
התנהגותי – הרגלי צריכה, נאמנות למותג, רמת שימוש וכו'

כל הנקודות הללו הכרחיות על מנת להעריך את פוטנציאל השוק מבחינת נפח וערך.

עשוי לעניין אותך: ייעוץ אסטרטגי, פיתוח עסקי