ייעוץ אסטרטגי – 3 טיפים שיעזרו לכל מנהל

ברוכים הבאים לעידן האסטרטגיה. בעידן זה ,הדרך הטובה ביותר להתמודדות עם הסביבה התנודתית של ימינו, היא הרחבת זמן ייעוץ אסטרטגי של חברה -הזמן בו ראשי החברה יושבים וחושבים על אסטרטגיה. שילוב של מנהיגים בכירים יותר כחלק פעיל של ניהול אסטרטגי מקל על שמירת יתרון בפני ההזדמנויות המתעוררות, מאפשר זמן תגובה מהיר מול איומים בלתי צפויים, וקבלת החלטות בזמן. זהו שינוי משמעותי. במספר לא מבוטל של חברות, האסטרטגיה הארגונית ייצגה לאורך זמן רב את אוסף האסטרטגיות התפלות אותן דחפו קדימה מנהלי היחידות העסקיות הספציפיות. באחרות, ייעוץ אסטרטגי היה נחלתה של קליקה מסוימת, שסביר להניח כי הייתה מונהגת על ידי אסטרטג ראשי שמגן על  התחום שלו – או על זה הבלעדי של המנכ"ל. נדירה, אם כך, החברה בה לכל  הבכירים יש "שרירי אסטרטגיה" מפותחים. במקרים רבים המנהלים חזקים יותר בביצוע מאשר בחשיבה האסטרטגית, מה שגרם לצורך עז של ייעוץ לחברות. לפניכם שלושה טיפים חשובים שיכולים לעזור לכל מנהל למצוא את האסטרטג שבו:

  1. הבינו מה האסטרטגיה באמת אומרת בענף שלכם
    עד שהמנהלים הגיעו לדרגים העליונים של החברה, כמעט כולם נחשפו למערך של מסגרות אסטרטגיה מרכזיות, בין אם במנהל עסקים או בתכנית ניהולית, בהדרכות ארגוניות או בעבודה. חלק מכוחן של מסגרות אלו הוא שניתן ליישם אותן בכל ענף. אבל זה גם חלק מהבעיה. רעיונות כלליים יכולים להיות מטעים,וכשהאסטרטגיה הופכת לתחום של קבוצת מנהלים רחבה יותר,רבים יותר גם יצטרכו ללמוד לחשוב אסטרטגית בהקשר של התעשייה שלהם. מכיוון שהאסטרטגיה היא מסע, המנהלים צריכים ללמוד, להבין ולהפנים את הכלכלה, הפסיכולוגיה והחוקים של התעשיות שלהם, כך שההקשר יכול להנחות אותם ללא הרף.
  2. הפכו למומחים בזיהוי גורמי הפרעות פוטנציאליות
    הרחבת קבוצת המנהלים העוסקים בדיאלוג אסטרטגי אמורה להגביר את הסיכויים לזיהוי שינויים בחברה, או שיבושים בתעשייה הנמצאים ממש מעבר לאופק – סוג השינויים שיכולים להקים או לפרק חברות. אבל התובנות האלה לא מופיעות באורח פלא. למשל, במקרה של שיבוש טכנולוגי. עבור מנהלים רבים, העלייה בסולם החברה דורשת הבנה מעמיקה של טכנולוגיות ספציפיות לתעשייה – אלה הטבועות במוצרי החברה או בטכניקות ייצור, אך הרבה פחות ידע על מגמות טכנולוגיות חדשות, כמו למשל השפעתם של חיישני, או טכנולוגיית ה"אינטרנט של הדברים" המתפתחת. יתר על כן, מנהלים בכירים רבים שמחים להאציל את המחשבה על נושאים טכנולוגיים אלו בפני קצין המודיעין הראשי או קצין הטכנולוגיה הראשי של החברה. עם זאת, דווקא טכנולוגיות חדשות אלו יכולות לחולל שינוי דרמטי ברווחים ולהעניק יתרון תחרותי. אז מה עושים? ניתן לשלוח מנהלים להשתלמות של שבוע או שניים במרכז טכנולוגי, כמו עמק הסיליקון, כדי לפגוש חברות, משקיעים ואנשי אקדמיה. ניתן לבקש מקולגה עם ידע טכני רב יותר משל השאר לדאוג לעדכונים בנושאים אלו ולתדרוך מפעם לפעם. ניתן להתעדכן על ידי "חונכות הפוכה" עם צעירים מעודכנים, ועוד.
  3. פתחו תקשורת שיכולה לפרוץ
    תהליך פיתוח אסטרטגיה הסתגלותי יותר, מקדש תקשורת יעילה מכל המנהלים המשתתפים, היכולה להתבטא במפגש של שעתיים עד ארבע שעות מדי שבוע או שבועיים, שם דנים בנושאים של אסטרטגיה, כשכל מנהל  מנהל מחויב לקחת ייקח חלק בסוגיות הדגל ויוביל את הדיון בהם. בסביבה שכזו, הזמן המושקע בחיפוש אחר דרכים טובות יותר, וחדשניות יותר ליצור תקשורת אסטרטגית, מבוזבז רק לעתים נדירות. זה דורש משמעת, מכיוון שתמיד מפתה להשקיע יותר בניתוח נוסף או בקבלת ייעוץ אסטרטגי מבחוץ, וזה גם עשוי לדרוש בניית מיומנויות חדשות; ואכן, פיתוח מסרים שיכולים לפרוץ את העומס והערבוביה, הופך למיומנות הנדרשת לאסטרטג המודרני.

אלו הם כמובן רק מספר רעיונות על קצת המזלג. לקריאה נוספת ומעמיקה על ייעוץ לחברות ואסטרטגיות שונות, ולקבלת ייעוץ אסטרטגי, צרו קשר עם יישום אסטרטגיות עוד היום, ואנו נעזור לכם לעזור לחברתכם!